EN TOEN WAREN ER GEEN KISTEN MEER



In Bergamo is de begrafenisondernemer bezig om de zoveelste kist te fatsoeneren. Normaal zijn het er twee per week. In deze tijden zijn het er vier per dag, van maandag t/m zondag.
"Meer dan vier is menselijk onmogelijk" zegt hij " en ik slaap enkel een paar uur per nacht, want mijn telefoon blijft maar gaan. Familieleden die bellen...moeders, zusters, zonen, broers. Ze zagen hun dierbare verdwijnen in het ziekenhuis, zonder te begrijpen wat er eigenlijk precies ging gebeuren. Daarna was er geen weerzien. Terwijl ze thuisgekomen in quarantaine opgesloten zitten, ontvangen ze een koel overlijdensberichtje, punt. Geen rouwkamer, geen begrafenis, niets. Als het goed is krijgen ze na twee weken een potje met as in de handen gedrukt... Ik zit al 25 jaar in dit beroep, en het is mij nog nooit overkomen dat ik meer lijken dan kisten heb."

Blauw: gemiddelde overledenen 2015-2019
Groen: officiële sterftegetallen Covid-19
Rood: overledenen 2020


Nembro is een gemeente met 11522 inwoners, gelegen in Valle Seriana, 7 km noord-oost van Bergamo. De trottoirs zijn leeg, er is amper verkeer op straat, er heerst onwezenlijke stile. Zo nu en dan klinkt er het gehuil van een ambulance. De sirene neemt de angst van de burgers met zich mee. Officieel telt Nembro 31 doden veroorzaakt door Covid-19. Burgemeester Claudio Cancelli zegt:
"Dat er iets niet klopte met dat getal, werd mij al spoedig duidelijk. We zijn toen beter gaan kijken, en hebben de sterftecijfers van de afgelopen jaren vergeleken met die van deze dagen. In deze weken hebben wij 158 doden geteld. Dat zijn er 123 meer dan het gemiddelde cijfer van de afgelopen jaren, dat 35 bedraagt. Daarom denken wij dat er meer dan 3 keer mensen aan Covid-19 gestorven zijn dan de officiële getallen ons doen laten geloven."

En hieronder volgt een overzicht van de officiële getallen die het ministerie van Volksgezondheid op 26 maart openbaard heeft, zoals iedere dag om 18.00 het geval is. Dit is het moment dat heel Italië even zijn adem inhoudt, en de zoveelste brok in de keel wegslikt. Vandaag zijn 712 mensen officieel aan Covid overleden. Vermenigvuldig maal 3, en het reële Covid sterftecijfer zal in die buurt zitten.

Wit: alle italiaanse regio's
Geel: Covid+ gevallen, opgedeeld in ZH-opnames met symptomen, IC, quarantaine thuis.
Groen: ontslagen en genezen.
Rood: overledenen.
Oranje: totaal aantal gevallen.
Grijs: aantal Covid-tests.



Momenteel ligt Italië bijna geheel stil. Iedereen wordt op allerlei manieren dringend  verzocht om thuis te blijven. 70% van de industrie werkt niet meer, horeca, sportgelegenheden, kledingzaken, scholen, bouwbedrijven, alles blijft gesloten. Enkel benzinestations, apotheken, artsenpraktijken, krantenkiosken, tabakwinkels en supermarkten zijn nog open. Het is verboden zich te begeven buiten de grenzen van de gemeente waar men woont. Carabinieri en politie houden automobilisten aan, die gegronde redenen moeten aandragen om hun aanwezigheid op de weg te verantwoorden. Bijvoorbeeld gezondheidszaken. Als de reden niet waterdicht is, hangt er een boete van 3000 € boven het hoofd van de overtreder, plus het openen van een strafblad.

Veel mensen begeven zich op straat zonder handschoenen of zonder mondkapje. Deze laatsten zijn inderdaad nergens meer te vinden. Voordat Corona het land overviel, kosten ze 0.60 €. Nu worden ze op de zwarte markt verhandeld tussen de 25€ en de 60€. Het is dan ook vreemd dat in deze tijden van grote en dringende vraag er geen firma's zijn die maskertjes produceren en voordelig verkopen. De zgn derde economische macht van de EU is er schijnbaar niet toe in staat om van een lap textiel maskertjes te maken. Wat heb je dan aan het maken van luxe merkkleding zoals Gucci, Armani en Versace?  Er heerst tevens schaarste aan handschoenen. Er zijn niet genoeg uitstrijkjes en niet genoeg laboratoria on ze af te lezen. En als ze er wel zijn, dan zijn er geen laboranten. Er zijn niet genoeg artsen, en vooral geen verplegend personeel. En wie iedere dag in ziekenhuizen de loopgraven-oorlog tegen Corona strijdt, wordt vaak zelf slachtoffer, door onvoldoende bescherming. Meer dan 5000 gezondheidswerkers zijn Covid+, en 29 artsen zijn inmiddels gestorven.
En er heerst ook schaarste aan kisten.


Ik wordt gebeld door een patiënt, carabiniere van beroep. Met ietwat verontruste stem legt hij het probleem voor. De comandant van de plaatselijke kazerne is Covid-19 + en ziek. "Wat moeten wij nu doen?" luidt de vraag. Het antwoord glijdt soepel van mijn tong, als zoete wraak voor de talloze keren dat ik tijdens autorijden door zijn collegae aangehouden ben. "Huisarrest voor jullie allemaal! Hoeveel manschappen bevinden zich in jullie kazerne?" Het gaat om 12 man, met de comandant 13, maar die is sinds een week opgenomen in het ziekenhuis. Ik kan mij niet ontrekken aan de beeldvorming van Jezus en zijn 12 apostelen. Ik zeg: "Jullie zouden allemaal een uitsrijkje moeten doen". Daar is mijn patiënt het roerend mee eens. "Er is echter een klein probleempje" voeg ik er aan toe "De testen zijn op, dus dat zal moeilijk gaan". Ik stel de carabiniere in verbinding met een arts die dit soort casussen afhandelt. Zijn advies is verrassend en schokkend, de carabinieri mogen gewoon doorgaan met hun dagelijkse werk, inderdaad zonder dat er getest wordt. Ik vraag of ze mondkapjes en handschoenen hebben. Ze hebben heel weinig  handschoenen, en dragen al twee weken hetzelfde maskertje.

Carabinieri houden auto's aan en leveren een belangrijke inspanning om de uitbreiding van corona-epidemie in te dammen. Maar tegelijkertijd kunnen carabinieri ook de verspreiding van het virus bevorderen.

Mijn carabiniere-patiënt fluistert mij nog even dit toe:
"Dokter, in alle eerlijkheid laat ik alle auto's gewoon doorrijden!"
Ik hoop echt dat hij daad bij woord voegt.




Commenti

Post popolari in questo blog

PAPA FRANCESCO BACIA l'IMAM SULLA COSTA DEI PIRATI

LE MENZOGNE SUL TRATTATO DI DUBLINO

ITALIË: VACCINATIEDRANG LEIDT TOT VACCINATIEDWANG